Kadaň – Lávka Víta Brandy

Kadaň – Lávka Víta Brandy

Kategorie

Technické památky

Oblast

Krušné hory a Podkrušnohoří

Nejbližší město

Kadaň

Nadmořská výška

291 m n. m.

Popis

Nábřeží Maxipsa Fíka ve směru od bývalého špitálu končí u Kadaňského stupně, vodního díla na řece Ohři. Na širokou promenádu, která slouží i jako cyklostezka, navazuje kovová Lávka Víta Brandy.

  • Článek
  • Jak cestovat
  • Praktické
  • Mapa
  • Fotogalerie
  • Kadaňský architekt Ing. Vít Branda se rozhodující měrou zasloužil o revitalizaci celého Nábřeží Maxipsa Fíka. Kromě řady domů v Kadani navrhl restauraci a hotel Split stojící na nábřeží a zcela netradičním způsobem ukotvenou visutou kovovou lávku na konci nábřeží v bezprostřední blízkosti Kadaňského stupně. Autor lávky bohužel v roce 2009 tragicky zahynul při leteckém neštěstí u Rané na Lounsku. Lávka proto symbolicky nese jeho jméno – Lávka Víta Brandy.  

    Kadaň – Lávka Víta Brandy 

    Navržením a instalací lávky byl vyřešen problém výškového rozdílu nábřežní promenády a koruny hráze přehrady, který bylo nutno v minulosti obtížně překonávat po schodech. Projekt lávky vznikl v roce 2006, její realizace proběhla v roce 2007. Lávka je dlouhá 83 metrů a její sklon činí 4 – 8 %, podle tvaru skály, k níž přiléhá. Od koruny hráze přehrady je tak možno plynule navázat na cyklostezku vedoucí do Klášterce nad Ohří, případně projít se po chodníku koruny přehrady na druhý břeh řeky nebo vyjít po schodech k Františkánskému klášteru.

    Kadaň – Lávka Víta Brandy

    Kovová konstrukce lávky je ukotvena k rostlému skalnímu suku a je podpírána ocelovými vzpěrami rovněž ukotvenými do masivu skály. Lávka je opatřena zábradlím a její pochozí povrch tvoří pororošty. Šířka lávky umožňuje nejen pěší provoz, ale slouží rovněž jako cyklostezka. Velkým kladem projektu lávky je skutečnost, že respektuje vzhled rostlé skály

    a přizpůsobuje se jejímu tvaru. Je velmi dobrým příkladem toho, jak je možno citlivě skloubit technické řešení s přírodním prostředím.

    Kadaň – Lávka Víta Brandy 

    V roce 2010 udělila porota Grand Prix architektů v rámci národní soutěže lávce hlavní cenu v kategorii Krajinářská architektura a zahradní tvorba. Později byl projekt také nominován na prestižní evropské architektonické ocenění Mies van der Rohe Award za rok 2011. Této pocty se však bohužel autor projektu lávky nedožil.

    Kadaň – Lávka Víta Brandy 

    Pod lávkou lze nalézt některé další doplňky parkové architektury jako například gong zavěšený po lávkou nebo z kovových prvků vytvořený náznak paluby parníku. V blízkosti paty přehrady na konci promenády pod lávkou se nalézá jeskyně.

    Kadaň – Lávka Víta Brandy

    Další výlety v okolí

    Zobrazit vše
    Údolí mlýnků v Jáchymově

    Údolí mlýnků v Jáchymově

    Jedna z pozoruhodností, kterou je možno spatřit při návštěvě krušnohorského lázeňského města.

    Janovská přehrada

    Janovská přehrada

    Janovská přehrada (někdy uváděná jako Mostecká) stojí na říčce Loupnici, necelé 2 km severně od Litvínovské čtvrti Janov. Přehradní nádrž je zásobárnou pitné vody pro oblast Mostecka. Samotná přehrada je technickou památkou.

    Mikulášská jízda na Hartenberg

    Mikulášská jízda na Hartenberg

    Zřícenina původního gotického hradu, přestavěného na zámek – Hartenberg, se nachází nad vsí Hřebeny, severně od Sokolova. Stojí na ostrohu na pravém břehu řeky Svatavy ve výšce 510 m n.m.. Je chráněnou kulturní památkou.

    Podkrušnohoří - zámek Červený hrádek

    Podkrušnohoří - zámek Červený hrádek

    Barokní zámek Červený hrádek stojí na severním okraji stejnojmenné obce poblíž města Jirkova. V prostorách zámku je k vidění řada expozic, nachází se zde restaurace a zámek rovněž poskytuje ubytovací služby jako hotel.

    Podkrušnohoří – město Krupka

    Podkrušnohoří – město Krupka

    Město Krupka se nachází v Podkrušnohoří, cca 5 km severovýchodně od Teplic. Kolem města vede silnice spojující Teplice s Ústím nad Labem. Městskou částí Bohosudov prochází železniční trať Chomutov – Ústí nad Labem.