Kategorie

Nadmořská výška

482 m n. m.

Popis

Srdov je výrazný čedičový vrch nacházející se v sousedství dominantního Oblíku v Chráněné krajinné oblasti České středohoří, konkrétně její západní části – Lounském středohoří.

• Článek
  • Jak cestovat
  • Praktické
  • Mapa
  • Fotogalerie
  • Srdov se nachází cca 7 km od Loun. Je o 27 m nižší, než sousední Oblík. V krajině je rovněž nápadný, v porovnání s Oblíkem však není tak rozlehlý, je štíhlejší a jeho vrchol tvoří protáhlý hřeben.

České středohoří – vrch Srdov

Pro výchozí bod výšlapu na Srdov jsem zvolil ves Mnichov, kde je možno parkovat v blízkosti kapličky. Trasa po zeleném turistickém značení, která vede na Oblík, posloužila i mně. Cca 40 metrů před místem, kde se zelené značení stáčí vpravo k Oblíku, je nutno z této trasy odbočit vlevo a nejprve po poměrně pohodlné cestě a později po úzké pěšině dojít až k úpatí Srdova.

Stoupání na vrchol Srdova je poměrně obtížné, strmější, než na Oblík, neboť směřuje přímo k vrcholu. Ve vlhku pak může být nebezpečný zejména sestup, neboť může snadno dojít k podklouznutí a pádu.

Příjemným zážitkem je procházka po hřebenu Srdova až na jeho mírně vyvýšený severovýchodní vrchol.

České středohoří – vrch Srdov

Odtud je možno sejít do sedla a pokračovat dále výstupem na Brník nebo v sedle odbočit po pěšině vlevo a vrátit se zpět do Mnichova nebo do Charvatců po některé z polních cest. Soudím, že tato trasa v opačném směru může dobře posloužit k výstupu na Srdov, Byť prochází lesíkem, přijde mi jako pohodlnější a bezpečnější.

Za dobého počasí je ze Srdova nádherný kruhový výhled. Na jihu je možno spatřit město Louny, vrchy Oblík a Raná, jihozápadně vrch Milá a elektrárnu Počerady v dáli pak hřeben západní části Krušných hor a před ním elektrárny Prunéřov a Tušimice. Západním směrem vrch Dlouhá hora a za ním město Most, vrchy Zlatník a Bořeň, vpravo vrch Číčov.

Severním směrem se nachází v popředí dva Křížové vršky, za nimi Libčeves a vrchy Vraník a Kamýk. Více na východ je vidět Milešovka, Lipská hora a zřícenina hradu Oltářík. Severovýchodně se nachází zřícenina hradu Košťálov a v dáli Sedlo (4. nevyšší hora Českého středohoří). Východním směrem je krásný výhled na Hazmburk a horu Říp. Část fotek, které jsem na Srdově pořídil, uvedu následně v samostatném albu.

Další výlety v okolí

Zobrazit vše
    Zchátralý kostel sv. Jakuba u Libčevsi

Kostel sv. Jakuba se nachází na jižním úbočí Českého středohoří, poblíž obce Libčeves na Lounsku, jižně od osady Lahovice, a to při silnici č. I/15 spojující města Most a Lovosice.

hrad Pravda

Zřícenina hradu, který se stal poutním místem českého národního obrození a kde se konaly tábory lidu za účasti několika tisíc lidí.

Kalvárie Ostré

Kalvárie Ostré je poutní místo charakteristické již z dálky siluetou dvou věžiček.

štola Stradonice

Štola Stradonice o délce asi 120 metrů je oblíbeným zimovištěm ohrožených druhů netopýrů.