Chebský viadukt

Chebský viadukt

Kategorie

Technické památky

Oblast

Západní Čechy a Český les

Nejbližší město

Cheb

Nadmořská výška

430 m n. m.

Popis

Tak jako má Praha Negrelliho viadukt, má i mostě Cheb svůj neméně významný viadukt. Nachází se na východním okraji města a vypíná se nad řekou Ohří a Pražskou ulicí. Významně se uplatňuje v panoramatu města.

  • Článek
  • Jak cestovat
  • Praktické
  • Mapa
  • Fotogalerie
  • Kamenný, mnohoobloukový železniční most se železobetonovými prvky a vysokými půlkruhovými oblouky překonává řeku Ohři a ulice Tršnickou a Pražskou ve východní části města. (viz mapka). Jeho celková délka 378 m, výška 25,5 m nad hladinou řeky Ohře a šířka 6,75 m jej řadí mezi desítku největších kamenných železničních mostních staveb v ČR.

    Chebský viadukt 

    Viadukt pochází z roku 1898 a byl původně celý zděný z opracovaných žulových kvádrů. Krajní pole na obou stranách byla tvořena 3 menšími oblouky, střední část viaduktu pak má 12 oblouků na pilířích, z nichž část byla poškozena při bombardování Spojenců 4. dubna 1945. V roce 1946 pak byl most rekonstruován sice v původním tvaru, ale již z monolitického betonu.
    Chebský viadukt

    Obě dvě železniční trati, jak ta z Chebu do Aše a bavorských měst Selb a Hof, tak trať z Chebu do Vojtanova – Plesné a do saských měst Bad Brambach – Adorf a Plauen, musely překonat údolí řeky Ohře. Mezi srpnem 1863 a říjnem 1865 byl proto na náklady saské strany ze žulových kvádrů pocházejících z lomů v bavorském pohoří Fichtelgebirge postaven Chebský viadukt. Položením saských a bavorských kolejí na rakouské území k Chebu bylo umožněno vést vlaky z Berlína a Lipska jako i z Vídně a Mnichova nejen do Chebu, ale i do západočeských lázeňských měst Františkových a Mariánských Lázní a dále i do do Karlových Varů.

    Chebský viadukt

    Na sklonku druhé světové války byl most sice poškozen náletem z 23. října 1944, ale opravili jej a byl znovu používán. Spojeneckými nálety z 8. a 10. dubna 1945 byl železniční viadukt definitivně zničen. Rekonstrukce viaduktu proběhla během roku 1946. Most byl obnoven v původních tvarech a proporcích, ovšem časově náročnou technologii opracovaného žulového kamenného zdiva nahradil betonový monolit. Mimo vlastní objekt viaduktu byl v náspu vpravo vybudován a vyzděn zcela nový otvor pro vedení dnešní „Pražské“ silnice. Původní silnice totiž vedla pod prvním velkým obloukem viaduktu vpravo a byla společná jak pro směr do Tršnice, tak pro směr na Falknov a Mariánské Lázně.

    Další výlety v okolí

    Zobrazit vše
    Lázně Kynžvart

    Lázně Kynžvart

    Lázně Kynžvart najdeme v okrese Cheb na jižních svazích Slavkovského lesa a uprostřed trojúhelníku lázeňských měst Karlovy Vary, Mariánské Lázně a Františkovy Lázně. 1496 Dominantou města je lázeňská čtvrť na západním svahu.

    rozhledna Na Vrchách

    rozhledna Na Vrchách

    Další z řady zajímavých rozhleden se nachází na Rokycansku u obce Břasy.

    Lesní kaple u Kyselky

    Lesní kaple u Kyselky

    Otevřená dřevěná kaple, zvaná Lesní kaple, stojí na skalním ostrohu nad údolím řeky Ohře jihozápadně od obce Kyselka. Od kaple je výborný výhled na údolí řeky Ohře a na Šemnickou skálu.

    letohrádek Kamýk, Osek u Rokycan

    letohrádek Kamýk, Osek u Rokycan

    Pozůstatky letohrádku Kamýk se nachází na skalnaté vyvýšenině v Oseku u Rokycan.

    Vysoký kámen

    Vysoký kámen

    Impozantní křemencové útvary s nádhernou vyhlídkou do krajiny.