Chebský viadukt

Chebský viadukt

Kategorie

Technické památky

Oblast

Západní Čechy a Český les

Nejbližší město

Cheb

Nadmořská výška

430 m n. m.

Popis

Tak jako má Praha Negrelliho viadukt, má i mostě Cheb svůj neméně významný viadukt. Nachází se na východním okraji města a vypíná se nad řekou Ohří a Pražskou ulicí. Významně se uplatňuje v panoramatu města.

  • Článek
  • Jak cestovat
  • Praktické
  • Mapa
  • Fotogalerie
  • Kamenný, mnohoobloukový železniční most se železobetonovými prvky a vysokými půlkruhovými oblouky překonává řeku Ohři a ulice Tršnickou a Pražskou ve východní části města. (viz mapka). Jeho celková délka 378 m, výška 25,5 m nad hladinou řeky Ohře a šířka 6,75 m jej řadí mezi desítku největších kamenných železničních mostních staveb v ČR.

    Chebský viadukt 

    Viadukt pochází z roku 1898 a byl původně celý zděný z opracovaných žulových kvádrů. Krajní pole na obou stranách byla tvořena 3 menšími oblouky, střední část viaduktu pak má 12 oblouků na pilířích, z nichž část byla poškozena při bombardování Spojenců 4. dubna 1945. V roce 1946 pak byl most rekonstruován sice v původním tvaru, ale již z monolitického betonu.
    Chebský viadukt

    Obě dvě železniční trati, jak ta z Chebu do Aše a bavorských měst Selb a Hof, tak trať z Chebu do Vojtanova – Plesné a do saských měst Bad Brambach – Adorf a Plauen, musely překonat údolí řeky Ohře. Mezi srpnem 1863 a říjnem 1865 byl proto na náklady saské strany ze žulových kvádrů pocházejících z lomů v bavorském pohoří Fichtelgebirge postaven Chebský viadukt. Položením saských a bavorských kolejí na rakouské území k Chebu bylo umožněno vést vlaky z Berlína a Lipska jako i z Vídně a Mnichova nejen do Chebu, ale i do západočeských lázeňských měst Františkových a Mariánských Lázní a dále i do do Karlových Varů.

    Chebský viadukt

    Na sklonku druhé světové války byl most sice poškozen náletem z 23. října 1944, ale opravili jej a byl znovu používán. Spojeneckými nálety z 8. a 10. dubna 1945 byl železniční viadukt definitivně zničen. Rekonstrukce viaduktu proběhla během roku 1946. Most byl obnoven v původních tvarech a proporcích, ovšem časově náročnou technologii opracovaného žulového kamenného zdiva nahradil betonový monolit. Mimo vlastní objekt viaduktu byl v náspu vpravo vybudován a vyzděn zcela nový otvor pro vedení dnešní „Pražské“ silnice. Původní silnice totiž vedla pod prvním velkým obloukem viaduktu vpravo a byla společná jak pro směr do Tršnice, tak pro směr na Falknov a Mariánské Lázně.

    Další výlety v okolí

    Zobrazit vše
    Mariánské Lázně – Výšina Bedřicha Viléma

    Mariánské Lázně – Výšina Bedřicha Viléma

    Výšina Bedřicha Viléma se nachází na Žižkově vrchu, části Slavkovského lesa nad Mariánskými Lázněmi. Oblast Žižkova vrchu je vyhlášena jako přírodní rezervace.

    hrad a zámek Klenová

    hrad a zámek Klenová

    Mezi nejnavštěvovanější památky západních Čech patří romantická zřícenina gotického hradu Klenová…

    Skalní útvar Homolka

    Skalní útvar Homolka

    Přírodní památka Homolka se nachází v Karlovarském kraji v CHKO Slavkovský les mezi Bečovem nad Teplou a vískou Chodovem. (pozor – neplést si s městem Chodovem). Zdejší skalní útvar tvoří bývalá sopka.

    zámek Kozel

    zámek Kozel

    Zámek Kozel se nachází u obce Šťáhlavy asi 15km jihovýchodně od Plzně.

    Hrad Vildštejn ve Skalné

    Hrad Vildštejn ve Skalné

    Hrad Vildštějn se nachází na Chebsku. Stojí na žulové ostrožně nad městečkem Skalná. Opravený hrad je od roku 1999 v soukromém vlastnictví, je však přístupný veřejnosti. Jeho některé části jsou nadále opravovány.