Chebský viadukt

Chebský viadukt

Kategorie

Technické památky

Oblast

Západní Čechy a Český les

Nejbližší město

Cheb

Nadmořská výška

430 m n. m.

Popis

Tak jako má Praha Negrelliho viadukt, má i mostě Cheb svůj neméně významný viadukt. Nachází se na východním okraji města a vypíná se nad řekou Ohří a Pražskou ulicí. Významně se uplatňuje v panoramatu města.

  • Článek
  • Jak cestovat
  • Praktické
  • Mapa
  • Fotogalerie
  • Kamenný, mnohoobloukový železniční most se železobetonovými prvky a vysokými půlkruhovými oblouky překonává řeku Ohři a ulice Tršnickou a Pražskou ve východní části města. (viz mapka). Jeho celková délka 378 m, výška 25,5 m nad hladinou řeky Ohře a šířka 6,75 m jej řadí mezi desítku největších kamenných železničních mostních staveb v ČR.

    Chebský viadukt 

    Viadukt pochází z roku 1898 a byl původně celý zděný z opracovaných žulových kvádrů. Krajní pole na obou stranách byla tvořena 3 menšími oblouky, střední část viaduktu pak má 12 oblouků na pilířích, z nichž část byla poškozena při bombardování Spojenců 4. dubna 1945. V roce 1946 pak byl most rekonstruován sice v původním tvaru, ale již z monolitického betonu.
    Chebský viadukt

    Obě dvě železniční trati, jak ta z Chebu do Aše a bavorských měst Selb a Hof, tak trať z Chebu do Vojtanova – Plesné a do saských měst Bad Brambach – Adorf a Plauen, musely překonat údolí řeky Ohře. Mezi srpnem 1863 a říjnem 1865 byl proto na náklady saské strany ze žulových kvádrů pocházejících z lomů v bavorském pohoří Fichtelgebirge postaven Chebský viadukt. Položením saských a bavorských kolejí na rakouské území k Chebu bylo umožněno vést vlaky z Berlína a Lipska jako i z Vídně a Mnichova nejen do Chebu, ale i do západočeských lázeňských měst Františkových a Mariánských Lázní a dále i do do Karlových Varů.

    Chebský viadukt

    Na sklonku druhé světové války byl most sice poškozen náletem z 23. října 1944, ale opravili jej a byl znovu používán. Spojeneckými nálety z 8. a 10. dubna 1945 byl železniční viadukt definitivně zničen. Rekonstrukce viaduktu proběhla během roku 1946. Most byl obnoven v původních tvarech a proporcích, ovšem časově náročnou technologii opracovaného žulového kamenného zdiva nahradil betonový monolit. Mimo vlastní objekt viaduktu byl v náspu vpravo vybudován a vyzděn zcela nový otvor pro vedení dnešní „Pražské“ silnice. Původní silnice totiž vedla pod prvním velkým obloukem viaduktu vpravo a byla společná jak pro směr do Tršnice, tak pro směr na Falknov a Mariánské Lázně.

    Další výlety v okolí

    Zobrazit vše
    Prameny v Pramenech

    Prameny v Pramenech

    Prameny – údajně nejzadluženější obec v republice. Nachází se v oblasti Slavkovského lesa v okrese Cheb, na území Karlovarského kraje. Obec, jak už její název napovídá, je známá výskytem minerálních pramenů. Žije v ní 112 obyvatel.

    rozhledna Markéta

    rozhledna Markéta

    Volně přístupná rozhledna se nachází na vršku Svatá Markéta nedaleko Klatov.

    Bečovská botanická zahrada

    Bečovská botanická zahrada

    Botanická zahrada se nachází v Bečově nad Teplou. Městečko je známé především tím, že jeho centrum zdobí státní hrad a zámek. Zahrada se rozkládá na pravém břehu řeky Teplé pod městským centrem.

    Černá věž Chebského hradu

    Černá věž Chebského hradu

    Černá věž je dominantou Chebského hradu. Je veřejnosti přístupná v rámci vstupného na hrad. Z terasy na vrcholu věže je kruhový výhled nejen na město, ale i jeho blízké i vzdálené okolí, a to i zde umístěným dalekohledem.

    Františkovy lázně – Nová kolonáda a pramen František

    Františkovy lázně – Nová kolonáda a pramen František

    Hlavní promenádou ve Františkových Lázních je Národní třída, náměstí Míru a na něm se nacházející Nová kolonáda a Pramen František, resp. jeho pavilon. Poblíž se nachází světoznámá socha Františka.