Chebský viadukt

Chebský viadukt

Kategorie

Technické památky

Oblast

Západní Čechy a Český les

Nejbližší město

Cheb

Nadmořská výška

430 m n. m.

Popis

Tak jako má Praha Negrelliho viadukt, má i mostě Cheb svůj neméně významný viadukt. Nachází se na východním okraji města a vypíná se nad řekou Ohří a Pražskou ulicí. Významně se uplatňuje v panoramatu města.

  • Článek
  • Jak cestovat
  • Praktické
  • Mapa
  • Fotogalerie
  • Kamenný, mnohoobloukový železniční most se železobetonovými prvky a vysokými půlkruhovými oblouky překonává řeku Ohři a ulice Tršnickou a Pražskou ve východní části města. (viz mapka). Jeho celková délka 378 m, výška 25,5 m nad hladinou řeky Ohře a šířka 6,75 m jej řadí mezi desítku největších kamenných železničních mostních staveb v ČR.

    Chebský viadukt 

    Viadukt pochází z roku 1898 a byl původně celý zděný z opracovaných žulových kvádrů. Krajní pole na obou stranách byla tvořena 3 menšími oblouky, střední část viaduktu pak má 12 oblouků na pilířích, z nichž část byla poškozena při bombardování Spojenců 4. dubna 1945. V roce 1946 pak byl most rekonstruován sice v původním tvaru, ale již z monolitického betonu.
    Chebský viadukt

    Obě dvě železniční trati, jak ta z Chebu do Aše a bavorských měst Selb a Hof, tak trať z Chebu do Vojtanova – Plesné a do saských měst Bad Brambach – Adorf a Plauen, musely překonat údolí řeky Ohře. Mezi srpnem 1863 a říjnem 1865 byl proto na náklady saské strany ze žulových kvádrů pocházejících z lomů v bavorském pohoří Fichtelgebirge postaven Chebský viadukt. Položením saských a bavorských kolejí na rakouské území k Chebu bylo umožněno vést vlaky z Berlína a Lipska jako i z Vídně a Mnichova nejen do Chebu, ale i do západočeských lázeňských měst Františkových a Mariánských Lázní a dále i do do Karlových Varů.

    Chebský viadukt

    Na sklonku druhé světové války byl most sice poškozen náletem z 23. října 1944, ale opravili jej a byl znovu používán. Spojeneckými nálety z 8. a 10. dubna 1945 byl železniční viadukt definitivně zničen. Rekonstrukce viaduktu proběhla během roku 1946. Most byl obnoven v původních tvarech a proporcích, ovšem časově náročnou technologii opracovaného žulového kamenného zdiva nahradil betonový monolit. Mimo vlastní objekt viaduktu byl v náspu vpravo vybudován a vyzděn zcela nový otvor pro vedení dnešní „Pražské“ silnice. Původní silnice totiž vedla pod prvním velkým obloukem viaduktu vpravo a byla společná jak pro směr do Tršnice, tak pro směr na Falknov a Mariánské Lázně.

    Další výlety v okolí

    Zobrazit vše
    Úzkorozchodná dráha od Soosu na Kateřinu

    Úzkorozchodná dráha od Soosu na Kateřinu

    Úzkokolejná dráha se nachází v Hájku u Soosu jako pozůstatek důlní činnosti při těžbě jílů a písků. Dráha s rozchodem kolejí 600 mm je technickým unikátem. Dnes vláček na této trati vozí turisty na trase Soos – Kateřina a zpět.

    hrad a zámek Klenová

    hrad a zámek Klenová

    Mezi nejnavštěvovanější památky západních Čech patří romantická zřícenina gotického hradu Klenová…

    Karlovy Vary – Sady Jeana De Carro

    Karlovy Vary – Sady Jeana De Carro

    Veřejný městský park zvaný Sady Jeana De Carro se nachází pod ulicí Na Vyhlídce. Z travnatého parku je výborný výhled na lázeňské území města. Na pahorku v parku stojí sloup se sochou Karla IV.

    Karlovy Vary – Alžbětiny lázně

    Karlovy Vary – Alžbětiny lázně

    Alžbětiny lázně (někdy označované lako Lázně V), pseudobarokní stavba pojmenovaná po císařovně Alžbětě, stojí ve Smetanových sadech naproti Hlavní karlovarské poště. K jejich hlavnímu vchodu vedou od pošty pohodlné parkové cesty.

    hrad Libštejn

    hrad Libštejn

    Hrad Libštejn byl postaven někdy před rokem 1361 vrchním stavitelem Karla IV., Oldřichem Tisou z Hedčan.