Most na historické železnici z Mostu na Moldavu

Most na historické železnici z Mostu na Moldavu

Kategorie

Technické památky

Oblast

Krušné hory a Podkrušnohoří

Nejbližší město

Teplice

Nadmořská výška

390 m n. m.

Popis

Železniční most stojí ve východní části města Hrobu, zvané Mlýny. Překlenuje údolí potoka Bouřlivce. Vede po něm železniční trať z Louky u Litvínova do Moldavy, krušnohorské obce na samé hranici s německým Saskem.

  • Článek
  • Jak cestovat
  • Praktické
  • Mapa
  • Fotogalerie
  • Ocelový železniční most, který je součástí historické tratě Most-Moldava, byl vystavěn v letech 1883-1884 podle plánu Ing. Jana Bydžovského. Společnost Pražsko-duchcovské dráhy se kromě stavby své kmenové trati ze smíchovského nádraží přes Rudnou, Podlešín, Slaný, Louny a Obrnice do Duchcova resp. Mostu snažila vybudovat i přímé železniční spojení severočeské hnědouhelné pánve se sousedním Saskem, kam až do konce 19. století směřovala většina zdejší těžby. Rozestavěla proto technicky velmi komplikovanou trať Most - Louka u Litvínova - Dubí - Moldava, která se měla napojit na saskou trať do Freibergu. Síly společnosti, podlomené vleklou hospodářskou krizí po krachu na vídeňské burse, však stačily jen na úsek Most - Hrob (otevřen 16. 5. 1877), nejnáročnější úsek přes hřeben Krušných hor už dokončil ve své režii stát, který společnost převzal. Doprava uhlí do Saska byla zahájena dne 6. 12. 1884, ostatní nákladní doprava 20. 1. 1885 a osobní doprava až 18. 5. téhož roku.

    Most na historické železnici z Mostu na Moldavu

    Pro překonání výškového rozdílu více než 400 m mezi nádražím v Hrobě a hřebenem hor bylo nutno trať vést strmým stoupáním po úbočí, zkombinovaným s úvratí ve stanici Dubí. Přes četná boční údolí vznikla řada mostů, z nichž největší je právě viadukt v Hrobě - Mlýnech v traťovém kilometru 143,500. Stavba překonává údolí potoka Bouřlivce ve výšce 33,9 metrů (27,14 m nad silnicí). Jde se o trojpolový most s ocelovou příhradovou konstrukcí, nesenou dvěma kamennými pilíři. Celková délka přemostění činí 145,8 m, vzdálenost mezi opěrami pak 125,5 m. Obě opěry jsou umístěny na koncích zářezů, svahy pod nimi jsou vzhledem ke své extrémní strmosti zesíleny kamenným záhozem. Kromě potoka podchází pod mostem i silnice Hrob - Mikulov - Moldava.

    Most na historické železnici z Mostu na Moldavu

    Most si dodnes zachoval původní ocelovou konstrukci. Po roce 1945 význam trati vzhledem k přerušení spojení do Saska silně poklesl, dnes zde sporadicky funguje jen osobní doprava. Údržba viaduktu je velmi omezená, jeho technický stav již několikrát ohrožoval zachování provozu. Spolu s celým traťovým úsekem Louka u Litvínova - Moldava v Krušných horách je od roku 1998 vyhlášen národní technickou památkou.

    (Zpracováno podle publikovaného textu Ivana Grisy z r. 2010)

    Most na historické železnici z Mostu na Moldavu

    Další výlety v okolí

    Zobrazit vše
    Zámecký park v Ostrově

    Zámecký park v Ostrově

    V podkrušnohorském městě Ostrov, kde jsme navštívili již několik zajímavostí, se v blízkosti zámku nachází rozlehlý park, který stojí za návštěvu.

    Karlovy Vary – kostel sv. Maří Magdalény

    Karlovy Vary – kostel sv. Maří Magdalény

    Kostel sv. Maří Magdalény stojí v centru lázeňské části města Karlovy Vary nad halou Vřídla, prakticky v těsném sousedství Vřídla. V roce 2010 byl prohlášen Národní kulturní památkou České republiky.

    Krušné hory

    Krušné hory

    Báječný relax ,podívaná na okolí ,do nížiny

    Krušné hory - Rýzmburk (Osek) – zřícenina hradu

    Krušné hory - Rýzmburk (Osek) – zřícenina hradu

    Osek (někdy též Rýzmburk, německy Riesenburg) je zřícenina gotického hradu nad vesnicí Hrad Osek asi 2 km severozápadně od města Osek a méně ně 10 km od Litvínova v Ústeckém kraji. Stojí na vrcholu ostrožny v nadmořské výšce 525–550 m n. m.

    Vrchol Pramenáč

    Vrchol Pramenáč

    Na vrcholu Pramenáč se nám naskytne krásný pohled na celé Teplicko a při krásném počasí až Středohoří