Kategorie

Nadmořská výška

909 m n. m.

Popis

Protáhlý vrchol jednoho z nevyšších míst severní části Krušných hor, dosahující výšky 909 m n.m. Nachází se v oblasti Teplicka a je také jeho nejvyšší horou a druhou nejvyšší horou severovýchodní části Krušných hor.

• Článek
  • Jak cestovat
  • Praktické
  • Mapa
  • Fotogalerie
  • K Pramenáči se dostaneme odbočkou (silnice 382) ze silnice č 27 spojující města Dubí a Osek

na Teplicku. Po silnici č. 382 (směr Moldava) dojedeme do obce Mikulov. Nad touto obcí je možno navštívit štolu Lehnschafter, která je jedním z nerozsáhlejších děl pro těžbu stříbra v této oblasti. My však pokračujeme dál, neboť cílem naší cesty je Pramenáč. Nad Mikulovem projedeme serpentýny a povšimneme si odbočky k chatě Vitiška. Zde nalezneme vhodné parkoviště.

Pramenáč

Pohodlná cesta od chaty Vitiška kolem cesty Mikuláška na vrchol není značena obvyklým turistickým značením, je však dobře označovaná místním „krušnohorským cykloturistickým“ značením. Po této cestě dojdeme k přístřešku, kde je možno si odpočinout před prudším stoupáním vlevo po cestě zpevněné makadamem. Ta pokračuje již jako pohodlnější a dovede nás na vrchol stoupání, k samotnému vrcholu, který je vyznačen vysokým křížem, dojdeme několik metrů po pěšince vlevo od cesty.

Na vrcholu je osazen kříž s tabulkou informující o nadmořské výšce a na balvanu poblíž kříže se nachází značka a rovněž nápis s informací o nadmořské výšce daného místa.

Z cesty vedoucí přes celou vrcholovou planinu lze nalézt místo s báječným výhledem na Teplicko a České středohoří.

Pramenáč Pramenáč je součástí hornatého masivu tvořeného ryolitem (ryolit je vyvřelá hornina světlé barvy, která se zvětráním zbarvuje do červena). Proto kolem jeho vrcholu nalezneme větší počet skalisek načervenalé barvy. Vrchol Pramenáče i jeho úbočí jsou porostlá převážně smrkem.

Pramenáč

Při cestě zpět se u přístřešku vydáme vlevo po hlavní cestě a po cca 200 m od přístřešku objevíme pod vrcholem zajímavé skály. U skály nacházející se vpravo v lesním porostu nalezneme místo, odkud jsou nádherné výhledy na Teplicko a České středohoří.

V těchto místech je možno nalézt rovněž kamenné slunce. To se mi však pro nedostatek informací objevit nepodařilo, tak snad příště …

Další výlety v okolí

Zobrazit vše
    Zámek v Klášterci nad Ohří

Zámek se nachází v samém historickém centru města. V zámku se nachází muzeum porcelánu. Součástí areálu zámku je letohrádek Sala terrena. Kolem zámku se rozkládá rozhlehlý anglický park.

rozhledna Málkov

Ocelová rozhledna s výhledem na povrchové hnědouhelné doly se severočeskými elektrárnami Tušimice a Prunéřov…

Krušné hory – kostel sv. Terezie v Horní Halži

Na krušnohorské planině stojí další zajímavá sakrální stavba. Je jí malý kostel sv. Terezie Veliké v Horní Halži. Původně mešní kaple, dnes filiální kostel, v poměrně dobrém stavu, v němž se konají příležitostné bohoslužby.

Duchcov – kostel Církve československé husitské

Kostel Církve československé husitské se nachází v centrální části města Duchcova, v parku vedle rybníka Barbora. Pozornosti turistů by neměla uniknout zejména jeho zvonice.

Kaple Nejsvětější Trojice na vrchu Horka

Kaple se nachází na vrchu Horka v severovýchodní části severočeského města Chlumce. Podél nyní asfaltové cesty vedoucí ke kapli byly od kostela sv. Havla instalovány výklenkové kapličky zastavení křížové cesty.