Hvozd v Lužických horách

Nadmořská výška

749 m n. m.

Popis

Kopec se dvěma vrcholy a jednou rozhlednou stojící přesně na hranici.

• Článek
  • Jak cestovat
  • Praktické
  • Mapa
  • Fotogalerie
  • Vrch Hvozd (Hochwald) a stejnojmenná rozhledna

Přišel podzim, dny se krátí a já přesto po obědě zavětřila, že bychom mohli jít na výlet. Jenže kam honem vyrazit na procházku v tom podzimním prosluněném počasí. Pak jsem si vzpomněla na jeden svůj osobní dluh a vypravili jsme se ho smazat. Vrchol Hvozd v Lužických horách patří mezi ty nejvyšší. Pokud na něj koukáte z kterékoliv strany z Čech, dvouvrcholový znělcový kopec si nelze splést. A protože rozhledna na jeho vrcholku je vidět z široka daleka, slibovala jsem si od Hvozdu pěkný výhled. Navíc vrchol stojí 749 m n. m., na hranici s Německem, tak se mrkneme rovnou co nového u sousedů.

Hvozd je, díky svým dvěma vrcholům, z dálky nezaměnitelný...

Zajeli jsme autem až k restauraci v Krompachu, abychom našetřili čas. Po vypité kávě se vydali po žluté turistické nahoru. Psi mohli být skoro stále navolno, podzimní sluníčko ještě hřálo do zad, a tak jsme si mohli už cestou vychutnávat výhledy do krajiny. Pod lesem nás překvapil vrtulník, stál zde zaparkovaný, připravený k vápnění místních lesů, které ještě stále trápí emise, a mne udivila jeho velikost. Cestou lesem vzhůru mne pobavilo, jak se nám české turistické značky míchaly s německými, takže každou chvíli byl vrchol vzdálený v něčem jiném, jednou v kilometrech, jindy v minutách. To, že překračujeme hranici, nám napověděly i bílé hraniční patníky.

Vrtulník stojící u cesty, nás překvapil svou velikostí...

Cestou jsme potkávali naše a německé turisty, i cyklisty - líbí se mi, jak jsou Němci zvyklí se na výletech zdravit. Kousek pod vrcholem jsme se napojili na asfaltku a nechali bez povšimnutí turistickou chatu po naší pravici, která tvoří jeden z dodaleka viditelných vrcholů Hvozdu. Když míjíme cosi jako otočku, v první chvíli mne nenapadá, jaký bus by sem mohl jezdit.

Vítejte na Hvozdu, tedy na Hochwaldu...

Hlavní atrakcí pro české i německé turisty je rozhledna na severním vrcholu, pod kterou je restaurace "Turmbaude" a malá vyhlídková terasa. Na dveřích rozhledny je informace, že vstup je za 1,5 eura (vstupenku možno zakoupit v chatě hned vedle). Uvazujeme psy pod věží a vstupujeme dovnitř - otevřeno celoročně. Už se těším, co vše uvidím, až poctivě vyklušu 136 schodů do výšky 25 m. Na vrcholu nás uvítá vítr a honí se zde mraky. Zjišťuji, že ani viditelnost není úplně pětihvězdičková. Nevadí, fotím a kochám se výhledem do všech světových stran, v orientaci si pomáhám tabulkami na cimbuří, krajina pod námi nám leží u nohou.

Oybin ležící v údolí pod Hvozdem...

Rozhledna nabízí krásný kruhový výhled do širokého okolí. Na severu jsou Žitavské hory s malebným letoviskem Oybin, obklopeným lesnatými vrcholy Buchbergu, Jonsbergu a Töpferu, za nimiž se do dálky rozprostírá zvlněná krajina Horní Lužice s Žitavou. Na východní straně vyčnívají kopce v okolí Popovy skály, táhlý Ještědský hřbet a na obzoru můžeme za pěkného počasí vidět Jizerské hory a Krkonoše. Rozlehlé krajině Českolipska na jihu dominuje Jezevčí vrch s výraznými kupami Tlustce a Ralska, zatímco v pozadí vystupují Trosky, Bezděz, Říp, Vlhošť nebo Ronov. Na jihozápadě je České středohoří s výrazným Sedlem, nejvyšší horou Milešovkou a nenápadnou Bukovou horou s televizním vysílačem, dále k západu jsou pak Lužické hory s dominantami Klíče, Studence, Pěnkavčího vrchu a Luže. Ve vzdálenějším Českosaském Švýcarsku vyniká zejména Růžovský vrch, Grosser Winterberg a Děčínský Sněžník, na obzoru můžeme spatřit i hřeben Krušných hor.

Pohled k Lužickým horám, další výhledy jsou ve fotoalbu...

Terasa vedle rozhledny umožňuje jen omezený výhled k severozápadu na Luž, Buchberg a Jonsberg.

Pohled z r. 1924 ještě zachycuje i zadní českou chatu, po které už nejí téměř vidu ...

Na vrcholu byly v historii zbudovány pro turisty chaty i rozhledny, ty však podlehly zubu času, nebo požáru. Naštěstí vrchol nezůstal prázdný, tak jak se to stalo u Luže, takže i dnes je tu kde se občerstvit. Hvozd je dodnes velmi oblíbeným výletním místem. Z německé strany sem lze dojet i auto-vláčkem přímo z Oybinu (do Oybinu se dá dojet z naší strany vlakem, zajímavá je nabídka tzv. víkendové hromadné jízdenky pro pět lidí, kdy např. cesta z Liberce do Oybina a zpět vyjde 5členou skupinku dobromady na 320 Kč). Odtud ta křižovatka, kde se auto-vlak otáčí. Však jsme se ho pěkně lekli, když na nás přisupěl z lesa a zabral celou šířku silničky.

Restaurace "Hochwaldbaude" na jižním vrcholu...

Vyhlídkovou plošiou u restaurace Hochwaldbaude, prochází státní hranice. Ze sousední české chaty zůstaly už jenom zbytky základů. Uprostřed vyhlídkové plošiny je dřevěný kříž, který nese dvojjazyčný nápis "Einer trage des Anderen Last - Jeden druhého břemena neste". Z tohoto jižního vrcholu Hvozdu je vidět hlavně na českou stranu Lužických hor, Ještědský hřbet, Ralskou pahorkatinu i na vzdálenější kopce Kokořínska, Českého středohoří, Jizerských hor a Krkonoš.

Nelekli by jste se, potkat todle v lese ?...

Cestu zpět chceme dát po červeném značení, chvilku je v té změti turistických značení hledáme. Červená nás za odměnu přetáhne přes vyhlídkovou plošinu restaurace a zmizí za rohem. Přišli jsme na rozcestí dvou světů? Jak před chatou končí asfaltová silnička z německého Oybinu, tak červená do Čech je jak pro kamzíky. Kola ani kočárky se tu nechytají, leda, že by se je chtělo někomu nosit. Sestupujeme po kamenech, které možná kdysi bývaly turistickou cestou. Stromy otrhané od listí nabízejí stále ještě výhled na zvlněnou romantiku okolního kraje. Když dojdeme o něco níže, začíná smíšený les. Brodíme se zlatým bukovým listím, z jehož středu vykukují bílé hraniční patníky. Na kraji lesa znovu křižujeme své kroky s hranicí, jež tu kromě patníčků zdobí i mohutní bukoví velikáni. Podél lesa se vracíme k vrtulníku stojícímu u cesty, teď už to máme jen kousíček k autu stojícímu u Restaurace Na Vyhlídce. Moc jsme toho dnes nenachodili, zato to bylo slušné stoupání a odměnou byl krásný výhled. Stačily nám na to dvě hodinky procházkové chůze.

Dolů po červené turistické značce...

Popsaný panoramatický výhled z Hvozdu i s podrobným výkladem je možné si vychutnat i zde: http://www.luzicke-hory.cz/mista/index.php?pg=zmhvozc.

Další výlety v okolí

Zobrazit vše
    Borská skalka

Borská skalka je částečně zalesněný vrch, na jehož vrcholku ční osamocená čedičová skála.

Dutý kámen

Skalní hřbet Dutý kámen s ukázkou pískovcové odlučnosti a s několika vytesanými reliéfy.

rozhledna Děčínský Sněžník

Jedna z nejstarších rozhleden u nás se nachází na vrcholu naší nejvyšší stolové hory, Děčínském Sněžníku.

Drážďanská vyhlídka

Z Drážďanské vyhlídky se otevírají nádherné výhledy na Saské Švýcarsko i německé město Drážďany.

hora Klíč

Jednou z nejkrásnějších dominant Lužických hor je hora Klíč.