Kategorie

Nejbližší město

Mšeno

Popis

Loupežnická jeskyně Klemperka se nachází v romantické krajině nedaleko hradu Kokořín.

• Článek
  • Jak cestovat
  • Praktické
  • Mapa
  • Fotogalerie
  • Jeskyně Klemperka se nachází v Šemanovickém dole na Kokořínsku. Jméno Klemperka dostala až v 19.století po loupežníkovi Klemperovi, který tady „působil“ a přepadával kolemjdoucí. Ukradenou kořist pak ukrýval v okolních skalních skrýších. Později byl dopaden sedláky z Vysoké a pověšen. Ještě týž den jeho mrtvola zmizela, prý si pro něj a pro jeho nakradené věci přišel samotný ďábel. Možná proto se zde nikdy žádný poklad nenašel. Přesto existuje Klemperův náhrobní kámen s vytesaným letopočtem 1821…

jeskyně Klemperka

Vycházíme z vesničky Kokořín po modré značce. Zpočátku jdeme po prudce klesající silnici. Na rozcestníku u Truskavenského dolu „přesedáme“ na žluté značení, uhneme ze silnice a jsme v Šemanovickém dole. Již po pár krocích na nás dýchne opět ta stará známá kokořínská příroda s pískovcovými skalami.

pískovcové skály v Šemanovickém dolu

Vpravo, uprostřed nevysokých skalních věží stojí skrytá usedlost, což působí i na dálku velice romanticky, ale do blízkosti pozemku je vstup zakázán.

tam tak bydlet...

Jen o kousek dále jsou další dvě chalupy, tentokráte schované za hustou hradbou vzrostlých jehličnanů.

a další kokořínská obydlí

To už přicházíme k místu, kde se před námi doslova otevírá velká travnatá plocha s pískovcovými skalami a jeskyní Klemperka. Uměle vybudovaná jeskyně leží uvnitř původního skalního převisu vzniklého zvětráváním méně odolných vrstev pískovce. Je dlouhý téměř 30m a nachází se ve výšce 4m nad úrovní terénu.

jeskyně Klemperka

Lze k němu vylézt po přistaveném žebříku. Upozorňujeme, není to tak jednoduché, jak to vypadá. Žebřík tu nebývá celý rok. Jeskyně Klemperka je známým zimovištěm chráněných netopýrů a na dobu jejich zimování se žebřík obvykle odstavuje.

vylézt nutno po přistaveném žebříku

Pokud vylezete na vstupní plošinu převisu, je možné navštívit dvě uměle vytesané skalní světničky. První světnička o rozměrech 5x6m je téměř v úrovni plošiny převisu.

první místnost jeskyně Klemperka

Ke druhé se musí sestoupit do útrob skaly po kamenných schodech. Je tam naprostá tma a bez baterky nic neuvidíte. Právě tato místnost slouží jako úkryt pro zimování netopýrů a bývá v té době nepřístupná. Ani teď mimo tuto dobu není vhodné používat blesk z fotoaparátů, co kdyby se tam nějaký zapomněl… Což respektujeme a uvnitř nefotíme.

schody k druhé místnosti, kde je zimoviště netopýrů

Podle jedné z pověstí měla do této světničky ústit tajná chodba z tvrze Truskavna, která nad ní stála v období středověku. Dokonce se našel v jeskyni i střep z keramiky z 12.-14.století, který sem byl zřejmě z Truskavny splaven. Ale pravděpodobně šlo opravdu jen o pověst, neboť v letech 1998-2000 Správa CHKO Kokořínsko tuto skalní místnost čistila od naneseného jílu a žádná chodba objevena nebyla. Zato byl objeven nově vchod do jeskyně z údolí a ten byl hned zazděn.

vchod do jeskyně Klemperka

Dolu z převisu po žebříku to jde daleko hůře…Objevujete-li rádi skalní byty, pokračujte s námi ještě malým nenáročným asi 3km dlouhým okruhem. Naproti Klemperce, na druhé straně velké travnaté plochy máme hned první skalní byt.

výhled z Klemperky na skalní byt naproti

Je již sice v poněkud dezolátním stavu, přesto určitě stojí za prohlídku.

skalní byt u Klemperky    uvnitř skalního bytu u Klemperky

Jen o pár desítek metrů dále míjíme další mohutné bloky pískovcových skal a přicházíme k rumpálu, památce chráněné státem, jak je na štítku napsáno.

rumpál- památka chráněná státem

Zde je rozcestník, odkud začíná náš malý okruh a kam se zase vrátíme. Červená vede na Truskavnu, žlutá na Jestřebice a je jedno kterou zvolíme.

cesta na Truskavnu

Žlutá nás po chvilce zavádí k dalšímu úžasnému místu, skalnímu bytu s názvem Rozbořenka. Je kousek od cesty v lese a musíme se pozorně dívat. Záchytný bodem je malý krmelec. Poté již obdivujeme trampské bývalé obydlí se vším všudy. Více je popsáno v samostatném výletu skalní byt Rozbořenka (http://www.fototuristika.cz/tips/detail/366)

skalní byt Rozbořenka

Sejdeme zpět na cestu a pokračujeme dále. V místě kde končí les je neznačená odbočka vlevo (v mapě naznačeno čárkovaně), kterou vystoupáme do Březinky. Zde se lze občerstvit a kolem pastvin s ovcemi se vracíme po červené k Truskavně. Projdeme vesničkou a v její nejspodnější části narazíme na další skalní byty, ve kterých se kdysi žilo.

skalní byty ve vesničce Truskavna

Cesta vede zajímavým skalním korydorem, v jehož spodní části objevujeme další vytesané místnosti.

a další skalní místnůstky pod Truskavnou

To už jsme prakticky u rozcestníku, od kterého jsme na malý okruh vyšli. Ani jsme nečekali, že na tak malém prostoru uvidíme tolik zajímavých věcí. Kolem Klemperky se pak vracíme zpět do vesničky Kokořín.

mapka i s okolím jeskyně Klemperka

Další výlety v okolí

Zobrazit vše
    Braniborská jeskyně

Není to typická jeskyně, ale spíše převis, dříve sloužící jako úkryt lidí během válek.

Skalní oblast Bročky

Skalní oblast Bročky se nachází na Českolipsku v CHKO Kokořínsko-Máchův kraj.

Skalní reliéf Ukřižování Krista, Dobřeň

U silnice vedoucí na Dolní Vidim, se nachází na pískovcové skále reliéf Krista...

Jestřebické pokličky

Jestřebické pokličky jsou zajímavým geologickým útvarem přírodní rezervace Kokořínský Důl.

Kameníkova jizba na Vysokém vrchu

Kameníkova jizba je uměle vytvořené skalní obydlí v jedné z pískovcových skal v CHKO Kokořínsko-Máchův kraj.