Kategorie

Nejbližší město

Mšeno

Popis

Loupežnická jeskyně Klemperka se nachází v romantické krajině nedaleko hradu Kokořín.

• Článek
  • Jak cestovat
  • Praktické
  • Mapa
  • Fotogalerie
  • Jeskyně Klemperka se nachází v Šemanovickém dole na Kokořínsku. Jméno Klemperka dostala až v 19.století po loupežníkovi Klemperovi, který tady „působil“ a přepadával kolemjdoucí. Ukradenou kořist pak ukrýval v okolních skalních skrýších. Později byl dopaden sedláky z Vysoké a pověšen. Ještě týž den jeho mrtvola zmizela, prý si pro něj a pro jeho nakradené věci přišel samotný ďábel. Možná proto se zde nikdy žádný poklad nenašel. Přesto existuje Klemperův náhrobní kámen s vytesaným letopočtem 1821…

jeskyně Klemperka

Vycházíme z vesničky Kokořín po modré značce. Zpočátku jdeme po prudce klesající silnici. Na rozcestníku u Truskavenského dolu „přesedáme“ na žluté značení, uhneme ze silnice a jsme v Šemanovickém dole. Již po pár krocích na nás dýchne opět ta stará známá kokořínská příroda s pískovcovými skalami.

pískovcové skály v Šemanovickém dolu

Vpravo, uprostřed nevysokých skalních věží stojí skrytá usedlost, což působí i na dálku velice romanticky, ale do blízkosti pozemku je vstup zakázán.

tam tak bydlet...

Jen o kousek dále jsou další dvě chalupy, tentokráte schované za hustou hradbou vzrostlých jehličnanů.

a další kokořínská obydlí

To už přicházíme k místu, kde se před námi doslova otevírá velká travnatá plocha s pískovcovými skalami a jeskyní Klemperka. Uměle vybudovaná jeskyně leží uvnitř původního skalního převisu vzniklého zvětráváním méně odolných vrstev pískovce. Je dlouhý téměř 30m a nachází se ve výšce 4m nad úrovní terénu.

jeskyně Klemperka

Lze k němu vylézt po přistaveném žebříku. Upozorňujeme, není to tak jednoduché, jak to vypadá. Žebřík tu nebývá celý rok. Jeskyně Klemperka je známým zimovištěm chráněných netopýrů a na dobu jejich zimování se žebřík obvykle odstavuje.

vylézt nutno po přistaveném žebříku

Pokud vylezete na vstupní plošinu převisu, je možné navštívit dvě uměle vytesané skalní světničky. První světnička o rozměrech 5x6m je téměř v úrovni plošiny převisu.

první místnost jeskyně Klemperka

Ke druhé se musí sestoupit do útrob skaly po kamenných schodech. Je tam naprostá tma a bez baterky nic neuvidíte. Právě tato místnost slouží jako úkryt pro zimování netopýrů a bývá v té době nepřístupná. Ani teď mimo tuto dobu není vhodné používat blesk z fotoaparátů, co kdyby se tam nějaký zapomněl… Což respektujeme a uvnitř nefotíme.

schody k druhé místnosti, kde je zimoviště netopýrů

Podle jedné z pověstí měla do této světničky ústit tajná chodba z tvrze Truskavna, která nad ní stála v období středověku. Dokonce se našel v jeskyni i střep z keramiky z 12.-14.století, který sem byl zřejmě z Truskavny splaven. Ale pravděpodobně šlo opravdu jen o pověst, neboť v letech 1998-2000 Správa CHKO Kokořínsko tuto skalní místnost čistila od naneseného jílu a žádná chodba objevena nebyla. Zato byl objeven nově vchod do jeskyně z údolí a ten byl hned zazděn.

vchod do jeskyně Klemperka

Dolu z převisu po žebříku to jde daleko hůře…Objevujete-li rádi skalní byty, pokračujte s námi ještě malým nenáročným asi 3km dlouhým okruhem. Naproti Klemperce, na druhé straně velké travnaté plochy máme hned první skalní byt.

výhled z Klemperky na skalní byt naproti

Je již sice v poněkud dezolátním stavu, přesto určitě stojí za prohlídku.

skalní byt u Klemperky    uvnitř skalního bytu u Klemperky

Jen o pár desítek metrů dále míjíme další mohutné bloky pískovcových skal a přicházíme k rumpálu, památce chráněné státem, jak je na štítku napsáno.

rumpál- památka chráněná státem

Zde je rozcestník, odkud začíná náš malý okruh a kam se zase vrátíme. Červená vede na Truskavnu, žlutá na Jestřebice a je jedno kterou zvolíme.

cesta na Truskavnu

Žlutá nás po chvilce zavádí k dalšímu úžasnému místu, skalnímu bytu s názvem Rozbořenka. Je kousek od cesty v lese a musíme se pozorně dívat. Záchytný bodem je malý krmelec. Poté již obdivujeme trampské bývalé obydlí se vším všudy. Více je popsáno v samostatném výletu skalní byt Rozbořenka (http://www.fototuristika.cz/tips/detail/366)

skalní byt Rozbořenka

Sejdeme zpět na cestu a pokračujeme dále. V místě kde končí les je neznačená odbočka vlevo (v mapě naznačeno čárkovaně), kterou vystoupáme do Březinky. Zde se lze občerstvit a kolem pastvin s ovcemi se vracíme po červené k Truskavně. Projdeme vesničkou a v její nejspodnější části narazíme na další skalní byty, ve kterých se kdysi žilo.

skalní byty ve vesničce Truskavna

Cesta vede zajímavým skalním korydorem, v jehož spodní části objevujeme další vytesané místnosti.

a další skalní místnůstky pod Truskavnou

To už jsme prakticky u rozcestníku, od kterého jsme na malý okruh vyšli. Ani jsme nečekali, že na tak malém prostoru uvidíme tolik zajímavých věcí. Kolem Klemperky se pak vracíme zpět do vesničky Kokořín.

mapka i s okolím jeskyně Klemperka

Další výlety v okolí

Zobrazit vše
    vrcholová kniha Ronov

Čedičový vrch se zříceninou hradu Ronov.

Hradčanská vyhlídka, Ralsko

Za Hradčanskou vyhlídkou se musíme vydat do Máchova kraje a bývalého vojenského prostoru Ralsko.

Dolanský mlýn

Dnes již pozůstatky bývalého mlýna, který stával u Dolanského rybníku, se nachází nedaleko obce Holany na Českolipsku.

Z Tupadel po stopách Václava Levého

Z obce Tupadly po stopách Václava Levého

Soutok Labe s Vltavou

Tam u Mělníka, tam kde se stýká Labe s Vltavou ...