Lovoš

Nadmořská výška

570 m n. m.

Popis

Dominantní dvouvrcholová hora s unikátními výhledy do širokého okolí.

• Článek
  • Jak cestovat
  • Praktické
  • Mapa
  • Fotogalerie
  • Dominantní dvouvrcholová hora s unikátními výhledy do širokého okolí.

Lovoš

Právě kvůli těmto nádherným výhledům byla na jejím vrcholu již v roce 1892 postavena kamenná rozhledna. Dnes tam stojí turistická chata s občerstvením a ubytováním.

Na Lovoši jsme již jednou byli, takže jsme zhruba věděli, co nás čeká. Tenkrát jsme šli z Malých Žernosek po žluté TZ, odpoledne a v pořádném horku. Nyní jdeme z druhé strany z Oparna, ráno a při teplotě 7 stupňů. Jaké to extrémy. Ale má to svůj důvod. Chtěli bychom nafotit seshora mlhavé ráno pod Lovošem. Tak uvidíme.

ranč

Kousek od našeho parkoviště se u místního ranče napojujeme na modrou TZ. Projdeme kolem stánku s občerstvením, kde je v tuto dobu samozřejmě ještě zavřeno, a stoupáme kolem dřevěné ohrady s koníčky k lesu. Chvilku se u ní zastavíme a hned se k nám začínají sbíhat všichni koníci v domnění, že asi dostanou něco dobrého na zub. Musíme je zklamat, když se je pouze pokoušíme pohladit, neboť nic vhodného k jídlu s sebou nemáme. Tak příště. Vcházíme do lesa po poměrně široké cestě a hned zkraje potkáváme další zvířátka, tentokráte o něco menší. Kousek od nás stojí nehnutě 2 srnky jako sochy, zřejmě jsme šli tak potichu, až jsme je překvapili.

pohled

Cesta nám utíká a my se pomalu zahříváme na provozní teplotu. Dojdeme k rozcestníku, kde se kříží naše modrá se žlutou vedoucí od Žernosek. Pokračujeme stále po modré a je tu další rozcestník s nabídkou dvou naučných stezek. My už je sice máme prošlé z minulé návštěvy, ale i přesto se vydáváme po první naučné stezce, která vede na Malý Lovoš, též zvaný  Kibička.

Lovoš-naučná stezka

Ten je charakteristický skalními trachytovými věžemi, zvanými Panenské kameny a s výhledem na Lovosice. Tento menší vrchol je znělcový, kdežto hlavní vrchol Lovoše je čedičový. Stezka je poměrně krátká a za chvíli jsme opět zpět na hlavní cestě. Druhou stezku, která je delší a vede více po svahu Lovoše, dnes vynecháme, neboť spěcháme rychle nahoru. Začíná totiž čím dál víc svítit sluníčko a mlha se pomalu rozpouští, což bychom nechtěli propásnout. Ale určitě tuto stezku doporučujeme projít.

svah

Se stále se blížícím vrcholem, přibývají i boční výhledy na krásnou krajinu, kterou až dosud zakrývaly stromy. Vše vyvrcholí úplně nahoře, kde se nám otevírá fantastický kruhový rozhled na České středohoří a jeho okolí.

výhled z Lovoše

Tyto unikátní výhledy se dají sledovat z terasy místní turistické chaty a o kousek dále ještě z jedné menší vyhlídky.

výhledy z terasy chaty na Lovoši

Když je dobrá viditelnost je vidět opravdu hodně daleko, což dnes po ránu zrovna není. My ale přišli kvůli mlze a ta se již drží pouze na severu v oblasti Kubačky, a tak přeci jenom něco vyfotíme.

výhled

Máme štěstí, že občerstvení v turistické chatě je už takhle po ránu otevřené a tak testujeme v chladném ránu (dost jsme se zahřáli rychlým výstupem) zdejší chlazené pivečko, po vzoru zde přítomných čtyř „ranních ptáčat“ z Koreje /kde ti se tady vzali ??/, kteří si už dávají druhou rundu. Kupujeme ještě turistickou známku a vracíme se zpět tentokráte po žluté, neboť naším dalším cílem je ještě navštívit gotickou zříceninu Oparno.

Morový

Cesta dolu po žluté je příkřejší a užší, ale jde se po ní dobře. V dolní části scházíme po Císařských schodech z 19.století, pak podcházíme železniční viadukt a přicházíme na zeleně značenou cestu vedoucí od Žernosek. Zastavíme se u Morového kamene z roku 1860, který byl zhotoven na památku obětí morové epidemie. Kousek za ním je kemp Jordán, kde je možné se občerstvit a pokud odoláte, tak za chvilku, u bývalého Černodolského mlýna, vás láká další „občerstvovací stanice“ s velkou zahrádkou. Tady si můžete dát páreček, klobásku a samozřejmě také doplnit tekutiny.

cestou na Oparno

Sto metrů odtud podejdeme viadukt a hned za ním vede vpravo cesta přes potůček k zřícenině Oparno, která je vzdálena asi 300 metrů. Kdo už toho má dost a nemá sil a chuť se k ní trmácet, může pokračovat nahoru do vesničky Oparno na začátek svého výletu.

zřícenina Oparno

Další výlety v okolí

Zobrazit vše
    rozhledna Varhošť

Rozhledna Varhošť je postavena na stejnojmenném zalesněném čedičovém vrchu uprostřed nádherné krajiny Českého středohoří.

hrad Džbán

Skromné pozůstatky hradu Džbán se nachází na Rakovnicku nedaleko Mutějovic.

Zoo Ústí nad Labem

Menší ukázka zvířat, na která se můžete podívat v zoo v Ústí nad Labem.

Schillerova rozhledna

Schillerova rozhledna vytváří hlavní dominantu obce Kryry na Podbořansku.

Blešenský vrch

Zalesněný čedičový vrch nad vesničkami Blešno a Dřemčice na jižním okraji Českého středohoří. Nachází se severně od obce Třebívlice a silnice spojující Most a Lovosice. Z vrcholu je půlkruhový výhled jižním směrem.