Lovoš

Nadmořská výška

570 m n. m.

Popis

Dominantní dvouvrcholová hora s unikátními výhledy do širokého okolí.

• Článek
  • Jak cestovat
  • Praktické
  • Mapa
  • Fotogalerie
  • Dominantní dvouvrcholová hora s unikátními výhledy do širokého okolí.

Lovoš

Právě kvůli těmto nádherným výhledům byla na jejím vrcholu již v roce 1892 postavena kamenná rozhledna. Dnes tam stojí turistická chata s občerstvením a ubytováním.

Na Lovoši jsme již jednou byli, takže jsme zhruba věděli, co nás čeká. Tenkrát jsme šli z Malých Žernosek po žluté TZ, odpoledne a v pořádném horku. Nyní jdeme z druhé strany z Oparna, ráno a při teplotě 7 stupňů. Jaké to extrémy. Ale má to svůj důvod. Chtěli bychom nafotit seshora mlhavé ráno pod Lovošem. Tak uvidíme.

ranč

Kousek od našeho parkoviště se u místního ranče napojujeme na modrou TZ. Projdeme kolem stánku s občerstvením, kde je v tuto dobu samozřejmě ještě zavřeno, a stoupáme kolem dřevěné ohrady s koníčky k lesu. Chvilku se u ní zastavíme a hned se k nám začínají sbíhat všichni koníci v domnění, že asi dostanou něco dobrého na zub. Musíme je zklamat, když se je pouze pokoušíme pohladit, neboť nic vhodného k jídlu s sebou nemáme. Tak příště. Vcházíme do lesa po poměrně široké cestě a hned zkraje potkáváme další zvířátka, tentokráte o něco menší. Kousek od nás stojí nehnutě 2 srnky jako sochy, zřejmě jsme šli tak potichu, až jsme je překvapili.

pohled

Cesta nám utíká a my se pomalu zahříváme na provozní teplotu. Dojdeme k rozcestníku, kde se kříží naše modrá se žlutou vedoucí od Žernosek. Pokračujeme stále po modré a je tu další rozcestník s nabídkou dvou naučných stezek. My už je sice máme prošlé z minulé návštěvy, ale i přesto se vydáváme po první naučné stezce, která vede na Malý Lovoš, též zvaný  Kibička.

Lovoš-naučná stezka

Ten je charakteristický skalními trachytovými věžemi, zvanými Panenské kameny a s výhledem na Lovosice. Tento menší vrchol je znělcový, kdežto hlavní vrchol Lovoše je čedičový. Stezka je poměrně krátká a za chvíli jsme opět zpět na hlavní cestě. Druhou stezku, která je delší a vede více po svahu Lovoše, dnes vynecháme, neboť spěcháme rychle nahoru. Začíná totiž čím dál víc svítit sluníčko a mlha se pomalu rozpouští, což bychom nechtěli propásnout. Ale určitě tuto stezku doporučujeme projít.

svah

Se stále se blížícím vrcholem, přibývají i boční výhledy na krásnou krajinu, kterou až dosud zakrývaly stromy. Vše vyvrcholí úplně nahoře, kde se nám otevírá fantastický kruhový rozhled na České středohoří a jeho okolí.

výhled z Lovoše

Tyto unikátní výhledy se dají sledovat z terasy místní turistické chaty a o kousek dále ještě z jedné menší vyhlídky.

výhledy z terasy chaty na Lovoši

Když je dobrá viditelnost je vidět opravdu hodně daleko, což dnes po ránu zrovna není. My ale přišli kvůli mlze a ta se již drží pouze na severu v oblasti Kubačky, a tak přeci jenom něco vyfotíme.

výhled

Máme štěstí, že občerstvení v turistické chatě je už takhle po ránu otevřené a tak testujeme v chladném ránu (dost jsme se zahřáli rychlým výstupem) zdejší chlazené pivečko, po vzoru zde přítomných čtyř „ranních ptáčat“ z Koreje /kde ti se tady vzali ??/, kteří si už dávají druhou rundu. Kupujeme ještě turistickou známku a vracíme se zpět tentokráte po žluté, neboť naším dalším cílem je ještě navštívit gotickou zříceninu Oparno.

Morový

Cesta dolu po žluté je příkřejší a užší, ale jde se po ní dobře. V dolní části scházíme po Císařských schodech z 19.století, pak podcházíme železniční viadukt a přicházíme na zeleně značenou cestu vedoucí od Žernosek. Zastavíme se u Morového kamene z roku 1860, který byl zhotoven na památku obětí morové epidemie. Kousek za ním je kemp Jordán, kde je možné se občerstvit a pokud odoláte, tak za chvilku, u bývalého Černodolského mlýna, vás láká další „občerstvovací stanice“ s velkou zahrádkou. Tady si můžete dát páreček, klobásku a samozřejmě také doplnit tekutiny.

cestou na Oparno

Sto metrů odtud podejdeme viadukt a hned za ním vede vpravo cesta přes potůček k zřícenině Oparno, která je vzdálena asi 300 metrů. Kdo už toho má dost a nemá sil a chuť se k ní trmácet, může pokračovat nahoru do vesničky Oparno na začátek svého výletu.

zřícenina Oparno

Další výlety v okolí

Zobrazit vše
    skály  Milenci

skály Milenci

Skály Milenci tvoří dva samostatné skalní útvary stojící těsně při sobě.

Litoměřice-skála Kočka

Malý kousek od Litoměřic se nachází skalný útvar Kočka.Zvlášťní a hezká podívaná .

Radobýl

Bývalý kamenolom s úchvatnými „skalními varhany“ uspořádaných do svislých a vějířovitých sloupců.

České středohoří – vrch Srdov

Srdov je výrazný čedičový vrch nacházející se v sousedství dominantního Oblíku v Chráněné krajinné oblasti České středohoří, konkrétně její západní části – Lounském středohoří.

Říp

Poutní místo spjaté s pověstí o výstupu praotce Čecha na tuto horu