Vltava 2011 na pět...(II.část)

Sjíždět Vltavu jen pět dní je časoprostorová blbost ... aneb fotograf na vodě to nemá lehké.

pátek 17.6. - Proti kempu U vikinga, nemám to nejmenší, jen ve snaze najít si klidný kout, vtěsnali jsme svůj stan za týpí, ve kterém nocovali nějací blbci, co den předtím stoprocentně nebyli na vodě. Usnuli, když začínalo svítat, jen doufáme, že už je na řece nikde nepotkáme. Vyjíždíme na řeku s pláštěnkami v pohotovosti, moc radosti z toho nemám, čeká nás vcelku dost jezů a k tomu Krumlov. Vodácký panebože dej ať máme počasí ... dal o:))). Rozhodli jsme se po včerejší zkušenosti, že pokud to půjde, Ťapinku ze sjíždění jezů vynecháme. Vždy zastavíme, odvedeme ji pod jez po břehu a tam ji zas naložíme. Že přijíždíme nad papírnu, nejde přehlédnout, to poznáme počichu. Ťápa vysazena, nandávám si vestu a sjíždíme dlouhou úzkou propust jezu u Pečkovského mlýna, v kilometráži nelhali - skutečně hází do strany. Neudělali jsme se o:), ale málem jsem si obrousila dlaň na ruce, když nás to nahnalo na stěnu, brrr. U dalšího jezu Konopa zastavujeme na dýl, je tu nad řekou krásná Papouščí skála na lezení a pod ní občerstvení, to mi dává čas k vytáhnutí foťáku ... místní jez hodně zalívá a tak ho parťák sjíždí sám a já fotím. Počasí se umoudřuje. Víme, že v Krumlově nás čekají dva jezy za sebou a tak využíváme možnosti nablížit si 100m průchodem v ohbí řeky, beru Ťapku a velký loďák a odvádím ji až za krumlovské jezy.

Vltava 2011 na pět...
Český Krumlov: Český Krumlov je perlou navlečenou na šňůrce řeky Vltavy, jeden bez druhého to by nebylo ono

Na jezem Na Rechlích nám posádka jiné lodi předvede nevšední podívanou, jak se elegantně oba udělat i při nástupu z břehu do lodi, hned pod jezem se udělají znovu - aspoň se omyjí do bahna, co před tím u břehu na sebe nachytali. Sjíždíme si s chutí dva krumlovské jezy, stavíme hned za druhým ještě před mostem. Já pádím pro Ťápu, parťák zatím objedná jídlo. Při průchodu městem zjišťuji, že se konají Slavnosti růže a po Krumlově se prochází lidí v kostýmech. Kručím, škemrám - necháváme loď u občerstvení a vyrážíme se mrknout do města.

Slavnosti růže: Při Slavnostech růže dávají lidé v historických kostýmech Krumlovu zvláštní atmosféru

Nelitujeme, stojí to za to, sice opět není čas, abych se koukla do zámku, ale i tak si užívám focení na jarmarku a pocourání po městě. Ještě že tu nejsme za starých časů, asi by nás vyhodili z města coby pobudy vagabundy o:). Na podvečerní svačinu zastavuje v tábořišti Hacienda, je to tu takové necivilizované a tak jen litujeme, že náš dnešní cíl zní Zlatá koruna. Kemp Zlatá koruna je moderně velkoryse pojatý - jídlo ani teplá voda nejsou problémem. Klášter Zlatá koruna máme na dohled na protějším břehu, škoda jen že tu opět pobýváme přesně v době jeho zavírací hodiny a ráno zas jedeme. Takže jen procházka na nádvoří a odiv místních lip, končící večerním posezením U mlýnského kola.

Vltava 2011 na pět...
Klášter Zlatou korunu z kempu u řeky nemůžete přehlédnout

Miluji stromy, zvláště ty staré, co pamatují víc než my … nádherné LIPY ze Zlaté koruny mají můj hluboký obdiv. 700 let stará lípa na návsi ve Zlaté Koruně nejstarší strom CHKO Blanský les, podle kroniky ze 17. stol. byla původně součástí stromořadí - výška lípy velkolisté je17 m, obvod kmene7,18 m. Na nádvoří kláštera stojí Lípa Kapucínka - je druhým nejstarším památným stromem - 400 let stará lípa u kaple Andělů strážných. Je zcela zdravá a s původní korunou, dosahuje výšky31 ma obvodu kmene4,89 m. Její název je odvozen od tvaru kapuce, do kterého jsou stočeny některé listy. Ten je často spojován s událostí z roku 1420, kdy husité klášter dobyli a na jedné z lip oběsili mnichy z kláštera. Další lípu obdivujeme v aleji sestřiček u malinké kapličky se svatý.

Zlatá koruna: Detail na kmen lípy u Kapličky se svatým dává tušit že místní lípy nejsou žádní drobečkové

sobota 18.6. - Dnes máme před sebou poslední den na Vltavě. Ráno počasí jak vystřižené z módního žurnálu. Balíme brzy, protože máme před sebou20 km. Po dvou hodinách na řece se pomalu začínají stahovat mraky nad naší Sambou. Kousek před Dívčím kamenem nás na pravém břehu příjemně překvapí vodácké občerstveníčko - tady placky jako od babičky napřené troškou česneku a brynzovou pomazánkou fakt nemají k pivu chybu. Sedíme na břehu a vychutnáváme pohodu, když vtom se od břehu nese křik, že odjíždějí lodě bez háčků a kotrčníků. To je tak, nahoře ráno z Lipna upustili vodu a ta jde řekou dolů - proto lodě, které byly vytaženy jen málo a neuvázané, chtěly vzít majitelů roha. Nasedáme do lodi a libujeme si, jak to pěkně teče, že nebudeme muset dřít. Že by to vodácký pánbůh? Prdlajs, ten místo toho posílá déšť. Ještě si vylezeme na břeh, podívat se na zříceninu Dívčí kámen. Znovu na sedáme do lodi s vírou, že snad přestane pršet - nepřestává, naopak ... nad jezem U Rybů nacházíme na chvilku útočiště v chalupě na levém břehu, je vidět že jsou tu na vodáky zařízeni o:). Jez U Rybů, který vidíme ze břehu jasně zalévá, každá druhá loď se pod ním utopí. Dohodneme se a kotrčník ho jede sám se zvednutou přídí, podaří se.

Vltava 2011 na pět...
protržený jez U Rybů:  Předposlední jez na naší vltavské pouti byl protržený jez U Rybů, z dálky vypadla nenápadně, ale mnohé lodě skončili pod ním zcela potopené

Z nebe se hrnou proudy vody, poslední jez před Boršovem přenášíme v chcanci, blee, mám toho plné zuby. Tady jak v tomhle postavíme stan? Přirážíme ke kempu Poslední štace, parťák s Ťápou se jdou podívat co a jak. Přichází sám, pejsková to vzdala a utekla rovnou do místního občerstvení, s tím že lodě se vracejí o něco níž - na protějším břehu. V půjčovně v Boršově zjišťujeme, že dík blbé domluvě, jsme si měli v Poslední šanci nechat bagáž a dolů přivést jen loď. Vzdáváme to, utíkáme od řeky !!!  Na nádraží to máme stejně daleko jako do kempu a vlak nahoru do Vyššího Brodu jede za 20min. Tak AHOJ VLTAVO - mastíme na vlak. Při příjezdu do Vyššáku zjišťujeme, že prší stále, beru psa, který uschnul ve vlaku do náručí pod pláštěnku, kdo by s ní chtěl spát s mokrou. Tlapkáme od vlaku do kempu, každý na zádech lodní pytel, já nesu v náručí psa, parťák barel. Cedí tak, že pokud budeme stavět stan, suchý ho nepostavíme, snažíme se sehnat ubytování pod střechou, marně. Dáváme si teplou polívku, teplou sprchu, převlíkáme se do suchého a nasedáme do auta a odjíždíme. Klášter vyšší Brod zase vidím v zas...m dešti, jen když jedem kolem ... tož tedy konec AHOJ VLTAVO.

Dívčí kámen: Zřícenina Dívčí kámen Vám naplní den romantikou

Zřícenina hradu Dívčí Kámen ztělesňuje harmonii historie a přírody. Monumentální romantickou zříceninu hradu najdete na vysoké skále v překrásné přírodě nad soutokem Křemžského potoka a Vltavy. Hrad je jednou z nejrozsáhlejších a nejlépe dochovaných středověkých památek v ČR. Hrad byl založen Rožmberky v r.1349 atýmž rodem opuštěn r. 1506. Po 500 letech od opuštění rodem svých zakladatelů přešel do vlastnictví obce Křemže. V prostorách hradu jsou pravidelně pořádány koncerty, historická, šermířská a divadelní vystoupení, středověké trhy, přednášky a výstavy.

PS: Možná, že to vypadá tak, že jsme na vodu zanevřeli. Samozřejmě, že co by správná ženská - háček jsem po tom posledním deštivém odpoledni, učinila prohlášení, že UŽ NIKDY!!!. Ale kdo by tomu věřil O:) ... tak zas příště, někdy, někde AHOJ. PS2: Jo a Ťápa, tak ta s námi už zase mluví, vždyť už umí i spát nahoře na lodi na bagáži o:) takže až nás někde na vodě potkáte, určitě nás poznáte podle malého střapatého černobílého psa sedícího buď háčkovi na klíně, nebo důstojně se rozvalujícího na bagáži.

kilometráž řeky ...http://www.kilometraze.cz/kilometraz/vltava.htm

sjízdnost jezů ... http://kempvltava.cz/cz/page/97/jezy-na-vltave.html?detail=491

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jen PRO POŘÁDEK uvedu i to co jsme nestihli. Už z toho důvodu, aby si ostatní udělali na tuhle pěknou trasu víc času, na pochytání pěkných zážitků i fotek.

Klášter Vyšší Brod - Přímo nad řekou Vltavou se nachází cisterciácký klášter. V r.1259 zde Vok I. z Rožmberka založil cisterciácký klášter a přilehlou osadu mu daroval. Během časů hrozilo několikrát, že komplex bude bez řádových bratří, dnes tu však řád je. Provádí se zde turisté, za vidění stojí patrová sakristie z doby kolem r. 1270, prostor čtvercové kapitulní síně či klášterní knihovna, lékárna. V komplexu kláštera má své sídlo také Poštovní muzeum.

Hrad Rožumberk - hrad vítkovců z 13. stol. vznikl sloučením více hradů. Pro turisty má připraven tři prohlídkové okruhy, mimo jiné nabídne romantické muzeum, jehož interiér dnes doplňují cenné sbírky obrazů, zbraní, nábytku, porcelánu a skla. V Rožmberské síni je portrét Bílé paní Perchty z Rožmberka, která se zde podle pověsti zjevuje. Mezi známé majitele patřil Petr Vok a dlouho zde pobýval rod Buquoyů (až do r. 1945).

Hrad a zámek Český Krumlov - v první polovině 13.stol. byl majetkem Vítkovců, r. 1302 přechází panství na jinou větev Vítkovců Rožmberky.Areál krumlovského zámku, situovaný na skalnatém ostrohu nad řekou Vltavou, byl vybudován postupně v průběhu šesti století. V dnešním stavu jde o rozsáhlý komplex palácových a hospodářských budov soustředěných kolem pěti zámeckých nádvoří. Součástí areálu je také rozsáhlá zámecká zahrada. Ohromné feudální sídlo, dodnes vydává svědectví o jednom pravidle této země. Od 15. do 20. století v Čechách až na krátké časové výjimky platilo, že ten, kdo držel Krumlov, byl nejbohatším šlechticem království. Dvě prohlídkové trasy s historickými instalacemi interiérů 16. až 19. století. Za prohlídku stojí místní lapidárium, zámecká věž či zámecká zahrada, kde je umístěno i známe divadelní otáčivé hlediště. Za procházku stojí vlastně celé městečko a to obzvláště, pokud se zde ocitnete v době Slavností růže. Určitě nepřehlédnete kostel sv. Víta ze 14 stol., k nejmalebnějším ulicí patří Parkán, který fotografa okozlí. Tohle je městečko rozhodně na delší pobyt. Přes prázdniny je zde podívat se i pod zem do grafitového dolu.

Klášter Zlatá koruna - nabízí dva prohlídkové okruhy: Prohlídka malého a velkého konventu zakončena v monumentálním kostele Nanebevzetí Panny Marie, jež je největším chrámem jižních Čech - prohlídka probíhá s výkladem průvodce a je k ní potřeba min. 5 pozorně naslouchajících. Druhá je Expozice „Místa setkávání v literatuře z jižních Čech a východní Šumavy“ - bez průvodce. Do kláštera Svatá trnová koruna povolal cisterciáky český král Přemysl Otakar II. roku 1263, věnoval Zlaté Koruně rozsáhlé pozemky, k nimž pak přibyly další od jiných donátorů, což klášteru umožnilo velký rozkvět ve 14. stol. Sláva Zlaté Koruny však pohasla během husitských válek. R. 1420 byla napadena husity, kteří budovy zapálili a způsobili tím velké škody, na 17 let mniši odešli. Rožmberkové obrali mnichy o majetek , který jim již nevrátili. Mniši tak neměli prostředky na obnovu kláštera. Ve 2. polovině 17. století počítala mezi vzorové kláštery, další dobou rozkvětu byla 2. pol.18. stol. V r. 1785, byl slibný rozvoj kláštera nečekaně ukončen zrušovacím dekretem císaře Josefa II. a od té doby zde řeholní život definitivně ustal. Schwarzenbergové (roku 1787) jej pronajímali pro nevhodné průmyslové provozy. V r. 1995 byl Zlatokorunský klášter prohlášen národní kulturní památkou.

autor fotoreportáže: Slafka

více fotek zde <http://www.fototuristika.cz/album/album?album_id=1137>

Nové fotoreportáže

Zobrazit vše
Festival světla v Praze

Historické centrum Prahy se ponořilo do světa nových technologií, originálních nápadů a nespoutané kreativity.

Zbyslavský pochod – 6.ročník

O víkendu 24. srpna 2013 se konal na klatovsku již 6. ročník Zbyslavského pochodu.

Kulminace Vltavy v centru Prahy 2013

Nejvyšší stav hladiny Vltavy se očekával v úterý 4.června, v 6 hodin ráno...

Záplavy v Praze 2013

Povodňová vlna se valí i na hlavní město Prahu...

Střížkovský masopust

Dne 9. února 2013 se konal na Praze 9 již 11. střížkovský masopust.