Projeli jsme se s fírou v kabině metra

Snem každého malého kluka je projet se v řídící kabině metra. Nám se tenhle sen splnil.

Metro řídí strojvedoucí, žádní řidiči! Mezi sebou si něžně přezdívají "fírové". Jízda v jejich kabině je úplně jiná, jako kdybychom nebyli v metru, ale na horské dráze. Trasa vede z kopce do kopce a každou chvíli prosvištíme zatáčkou. Jako by rovinka byla pouze ve stanici.

Projeli jsme se s fírou v kabině metra   Projeli jsme se s fírou v kabině metra

Na tunely, kterými jezdí soupravy, připadá asi jen třetina celkové rozlohy pražského podzemí. Větší část tvoří technické prostory a depa. Stanice slouží také jako protiatomové kryty, které jsou stále připravené k použití. Jsou tu funkční sprchy, vykachlíkované dámské a pánské toalety, telefony a na některých místech i celé nemocnice s operačními sály. 

Projeli jsme se s fírou v kabině metra   Projeli jsme se s fírou v kabině metra

Zájem o místo v metru je obrovský. Práce totiž není. Strojvedoucí před nástupem čeká několikaměsíční příprava a náročné psychické testy. Každý musí umět mašinu provizorně opravit, metro se vždy musí dostat za každou cenu do stanice. To je důvodem, proč mezi strojvedoucími není žádná žena. Kdysi to jedna zkoušela, ale vymluvili jí to...

Projeli jsme se s fírou v kabině metra 

Operátor výhybek určuje, jestli pojedeme do stanice, nebo do depa. Například do toho na Smíchovském nádraží se stále snaží dostat sprejeři. Když jezdila stará metra s odklopnými lavicemi, často se do nich schovávali. Odstraňování graffiti stojí metro velké peníze a zároveň jde o ohrožení života sprejerů. Šlapou po přívodní kolejnici, která je pod napětím 750 V.  Kdyby laminátový kryt prasknul, čekala by je elektrolýza, okamžitý rozklad krve.

Projeli jsme se s fírou v kabině metra

"Skokani" se objeví tak jednou za třičtvrtě roku, na podzim, nebo když je dlouhá a depresivní zima. Pro fíry to není příjemné, ale nemůžou za to. Vjezdová rychlost do stanice je 60 km/h a 150tunový kolos na deseti metrech nezastaví. Vždy projede alespoň půlku nástupiště. Pokud byste do kolejiště spadli, lehněte si do korýtka mezi kolejemi. Nic se vám nestane.

Projeli jsme se s fírou v kabině metra   Projeli jsme se s fírou v kabině metra 

Dvě soupravy do sebe nenarazí. Maximální provozní rychlost v tunelu je 80 km/h, když ji metro překročí, automaticky zpomalí. Když jiný stroj jede nebo stojí blízko před ním, rychlost automaticky sníží. Pokud by měl strojvedoucí zdravotní problémy a nemohl vlak ovládat, metro samo zastaví. Souprava navíc nemůže couvat. Technicky to jde, ale nesmí se to.

Projeli jsme se s fírou v kabině metra

Napsala: Michaela Raková
Foto: Jindra Kodíček a fototuristika.cz

 

Zdroj: citybee.cz

logo CityBee
 Inspirativní volnočasový portál pro ty, co chtějí vážně prožít Prahu.

Nové články

Zobrazit vše
Udržte své boty ve formě v 5 krocích

Udržte své boty ve formě v 5 krocích

Ve svých oblíbených botách jste toho už hodně nachodili a za žádnou cenu se jich nechcete vzdát? Poradíme vám, jak udržet vaše boty ve formě, abyste si mohli dopřát ještě spoustu společných kilometrů.

8. profesní setkání magazínu Best of

8. profesní setkání magazínu Best of

V klubu Mecca se uskutečnilo 8. profesní setkání magazínu Best of za účasti celé řady významných osobností i celebrit.

„Tvoříme místo, ve kterém se sny stávají skutečností…“

„Tvoříme místo, ve kterém se sny stávají skutečností…“

Nová galerie zve na první výstavu trochu tajemně, mottem „Tvoříme místo, ve kterém se sny stávají skutečností…“

Zdravý program, který vás roztančí, tvrdí Vlastimil Harapes

Zdravý program, který vás roztančí, tvrdí Vlastimil Harapes

Na křtu kvasných nápojů se Vlastimil Harapes proměnil v Baccha, boha vína...

Jedenáctka fandí cyklistům

Jedenáctka fandí cyklistům

Pomocí mapy máte možnost si naplánovat celodenní rodinný výlet a na své si přijdou opravdu všichni...