České středohoří – Lovoš

Lovoš je výrazná, z daleka viditelná čedičová hora nedaleko Lovosic. Jeho vrchol leží v nadmořské výšce 570 m. Nachází se v Českém středohoří na dolním konci Polabí. Na vrcholu byla postavena turistická chata, od které je výhled na všechny strany. Mimo jiné je zde velice dobře vidět celé město Lovosice, jemuž právě vrch Lovoš tvoří přirozenou dominantu. Chata je užívána pro turistické a rekreační účely ale také jako výhodný telekomunikační objekt. Samotný vrch je tvořený dvěma kužely, Velkým a Malým Lovošem nazývaným též Kibička (489 m n. m.). Kybička je ale na rozdíl od Velkého Lovoše vrch znělcový. Vrchol a svahy hory jsou chráněny jako národní přírodní rezervace. Výstup na horu Lovoš je možno začít ze čtyř stran. První je z Opárenského údolí po žluté turistické značce, přičemž se stezka na svahu Lovoše stýká s modrou, po které se pokračuje. Druhou je výstup po modré přímo z vesnice Oparno. Třetí je od vesnice Bílinka taktéž po žluté, ale v protisměru, s následným pokračováním po modré; tato cesta je sjízdná i pro terénní automobily a horská kola (vjezd automobilům je ale zakázán). Čtvrtou možností je stezka z Lovosic značená zelenou turistickou značkou. Skrz Opárenské údolí a přes Kibičku vede na vrchol naučná stezka Lovoš. Pro svůj výšlap jsem (už i pro snadné a bezpečné parkování) opakovaně volil trasu z vesnice Oparno.

tramp (autor alba) tramp
Lovoš začátek cesty nad obcí Oparno, pokračování cesty vpravo pohled na Ostrý, Milešovku a Kletečnou z cesty nad obcí Oparno první odpočivadlo, cesta dále vede vpravo cesta lesem široká cesta lesem rozcestník (tzv. "číňan" druhé odpočivadlo v sedle mezi Lovošem a Kibičkou cesta se zužuje blíže k vrcholu výhled pod vrcholem na jihozápad výhled pod vrcholem na jihozápad, na obzoru Košťálov (vlevo) a Oltářík (vpravo) rozcestník pod vrcholem konečně na vrcholu výhled na Milešovku a Kletečnou z vrcholu vrchol Milešovky v pohledu z vrcholu Lovoše na vrcholu Lovoše na vrcholu Lovoše na vrcholu Lovoše vchod do turistické chaty na vrcholu Lovoše rozcestník u turistické chaty výhled na severovýchod – vrchy Kalvárie, Strážiště, Kamýk a Plešivec (u Hlinné) na vrcholu Lovoše pohled východním směrem – Malé Žernoseky, část města Lovosice, Radobýl, labská laguna u Píšťan, tok Labe, na obzoru Sedlo přiblížený pohled na Malé a Velké Žernoseky, Dlouhý vrch, Mostku a Radobýl, na obzoru Sedlo pohled na přístav pro jachty v labské laguně u Píšťan
přiblížený Radobýl v pohledu z Lovoše pohled na Hrádek a Kalvárii (v levém dolním rohu), Strážiště, Kamýk a Plešivec ještě jeden pohled východním směrem na Hrádek a Kalvárii terasa na střeše turistické chaty výhled z vrcholu na východ, Velké Žernoseky, labská laguna, Radobýl, na obzoru Sedlo výhled na severoseverozápad, vrch Kletečná a kamenolom na úbočí vrchu Kubačka výhled na Kletečnou z vrcholu Lovoše výhled na Milešovku z vrcholu Lovoše výhled na Milešovku a Kletečnou z vrcholu Lovoše výhled na vrch s kamenolomem Kubačka a zasypanou část stavěné dálnice D8 výhled z Lovoše severním směrem na Kubačku, tok Labe a těžený vrch Deblík pohled na Dálnici D8 v jihozápadní části Českého středohoří les na úbočí Lovoše pohled na Milešovku a Kletečnou z úpatí Lovoše pohled na Medvědický vrch, Ostrý, Pařez a Milešovku z úpatí Lovoše pohled na Lipskou horu, Medvědický vrch, Ostrý a Pařez z úpatí Lovoše

PODĚLTE SE O SVOJE ZÁŽITKY! NAHRAJTE FOTKY DO TOHOTO ALBA!

Máte fotografie, které by se hodily do tohoto alba? Pochlubte se s nimy!